انسان شناسی جامعه شناسی در پرستاری

درس انسان شناسی جامعه شناسی

نام درس: انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری

پیش نیاز یا همزمان: ندارد
تعداد واحد: 1 واحد
نوع واحد: نظری

هدف کلی درس انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری:

در درس انسان شناسی جامعه شناسی در پرستاری دانشجویان با فلسفه ی پرستاری و مراقبت پرستاری از نگاه علوم انسانی آشنا خواهند شد و درک بهتری از جایگاه انسان به عنوان دریافت کننده خدمات سلامت در عرصه ی جامعه می یابند. ایجاد نگاه عمیق تر به موضوعات انسانی و جامعه شناختی و تاثیر آن بر مراقبت از مددجویان از اهداف این درس است.

شرح درس:

این درس به موضوعاتی بر پایه انسان شناسی و جامعه شناسی سلامت ارائه می گردد. تعریف پرستاری از منظر علم انسانی، موضوعات جامعه، هنر، فلسفه، تاریخ، سیاست و مردم شناسی در پرستاری می پردازد. علوم انسانی و جامعه شناسی می تواند به ارتقای دانش، مهارت های ارتباطی، حساسیت فرهنگی، خلاقیت و تفکر انتقادی کمک کند. ادغام علوم انسانی و توانایی پرستاران از دیدگاه کلی نگر به بیمار، افزایش درک از خود، حساسیت به صدای دیگران و روش های جایگزین یادگیری را تسهیل می کند.

رئوس مطالب انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری

نظری (17 ساعت)

انسان شناسی

  • تعریف رویکردهای حاکم بر انسان شناسی
  • پرستاری به عنوان علم انسانی، پرستاری به عنوان هنر و ویژگی های انسانی – حرفه ای پرستار
  • انسان شناسی – جامعه شناسی در ارکان (متاپارادایم ها) پرستاری
  • اصول و اجزای مراقبت بیمار محور (Patient-centered)، شخص محور (Person-centered) و کل نگر (Holistic) و مراقبت جامعه نگر (Community-based) در پرستاری، اصول و ارزش های پرستاری جامعه نگر در مقابل پرستاری بیمارستانی
  • توزیع نابرابر بیماری ها در اجتماع، نقش فرهنگ، باورهای دینی، قومی و سایر عوامل اجتماعی
  • اقتصاد اجتماعی بیماری، بیمه ها و مسائل مالی بیماران
  • مراقبت های رسمی و غیررسمی از بیماری و کارکرد مراقبت پرستاری در منزل

جامعه شناسی

  • تعریف، قلمرو و تاریخچه
  • انواع جوامع (شهری/روستایی)
  • گروه ها و نهادهای اجتماعی
  • جامعه شناسی، فرهنگ و نهاد سلامت
  • فرهنگ و مراقبت فرهنگی: مدل صلاحیت فرهنگی راه های توسعه صلاحیت فرهنگی در پرستاران، تاثیر عوامل اجتماعی فرهنگی بر سلامت، نابرابری های سلامت، استفاده از مترجم در عرصه های مراقبتی
  • فرهنگ روابط درون حرفه ای، بین حرفه ای، بین مراقب و خدمت گیرنده
  • حساسیت فرهنگی در پرستاری
  • تبیین جامعه شناختی رفتارهای انحراف آمیز
  • دگرگونی ها و تغییرات اجتماعی

روش تدریس

  • سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ
  • مطالعه موردی و ایفای نقش(Role Play)
  • نقشه مفهومی (Concept Map)

منابع درس (آخرین چاپ)

  1. Cockerham W.C., Medical Sociology on the Move: New Directions in Theory. Germany: Springer Netherlands, 2013.
  2. Peter Morrall, Sociology and Nursing: An Introduction, 2nd Edition, Routledge, 2009.
  3. Winkelman, Michael. Culture and Health: Applying Medical Anthropology. United Kingdom: Wiley, 2009.

منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر

  1. پیتر مورال، جامعه دیوانه: جامعه شناسی بهداشت روان، ترجمه اعظم محمودی، اکر مهدیان و فاطمه سمنان، انتشارات ترجمک، 1403.
  2. پیترمورال، مقدمه ای بر جامعه شناسی و بهداشت، ترجمه اعظم محمودی، اکر مهدیان و فاطمه سمنان، انتشارات ترجمک، 1403.
  3. ریکاردو آیالا، به سوی جامعه شناسی پرستاری، ترجمه اعظم محمودی، اکر مهدیان و فاطمه سمنان، انتشارات ترجمک، 1403.
  4. زیرهون دودا، درآمدی بر جامعه شناسی پرستاری: مطابق سرفصل های مصوب، ترجمه زهرا احمدی و نغمه خضری پور، انتشارات ترجمک، 1403.

 

شیوه ارزشیابی دانشجو

دانشجویان با روش های زیر به صورت تکوینی و تراکمی برای درس انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری ارزیابی خواهند شد:

  • حضور فعال و منظم در کلاس
  • ارزشیابی بر اساس رویداد نگاری و یاداشت های تحلیلی از محیط های خدمات پرستاری (بیمارستان، مراکز خدمات پرستاری جامعه نگر و یا مراقبت در منزل)