فایده جامعه شناسی برای پرستاری

فایده جامعه شناسی برای پرستاری

حکایت جامعه شناسی و برنامه درسی پرستاری: بازنگری بحث ها

چکیده

رابطه بین پرستاری و جامعه شناسی بیش از دو دهه است که به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است (Cox, 1979; Cooke, 1993; Sharpe, 1994; Sharpe, 1995; Sharpe, 1996; Balsamo and Martin, 1995a, Balsamo and Martin, 1995b; Porter, 1995, 1996, 199., 1998. Allen, 2001; Pinikahana, 2003; Holland, 2004; Mowforth, Harrison, Morris, 2005). توجه زیادی به نقش، فایده و ارزش جامعه شناسی بخصوص در برنامه های درسی پرستاری پیش از مجوز و همچنین پس از مجوز شده است. از طریق تجزیه و تحلیل اولیه از مجموعه ای از نامه های منتشر شده در نرسینگ تایمز در یک دوره 12 هفته ای در سال 2004، و با استفاده از یک چارچوب تحلیلی از چهار داستان (واقع گرایانه، انتقادی، ساختارشکنی و تجسمی) این رابطه را دوباره بررسی می کنیم. برخلاف بحث‌های قبلی، استدلال ما این است که تلقی این رابطه به عنوان نماد بحران مشروعیت ذاتی در تمام پروژه‌های مدرن نگریسته می شود. ما استدلال می‌کنیم که بررسی ادعاهای دانش پرستاری و جامعه‌شناسی قبل از پرداختن به بحث «فایده»، لازم است.

مقدمه

بحث های مربوط به رابطه بین جامعه شناسی و برنامه درسی پرستاری و فایده یا ارزش جامعه شناسی برای پرستاری به خوبی تکرار شده است (Cox, 1979, Cooke, 1993, Sharpe, 1994, Sharpe, 1995, Sharpe, 1996, Mulholland, 1997, Porter, 1995, Porter, 1996, Porter, 1997, Allen, 2001, Pinikahana, 2003). این مقاله در شروع با احیای مجدد این بحث، به دلایلی که در این مقاله استدلال شده است، در صفحه نامه نرسینگ تایمز بین اوت و اکتبر 2004 تولید شد.

روش کار

در این مقاله، ما رابطه جامعه شناسی را با برنامه درسی پرستاری از طریق چهار حکایت بررسی می کنیم: واقع گرایانه، انتقادی، ساختارشکنی و تجسمی (Lather, 1991). مانند لتر، که داستان های ون مانن (1988) را اقتباس کرد، ما یافته های خود را از طریق همین چهار حکایت بازگو می کنیم.

دیدگاه نظری لتر بر پساساختارگرایی تکیه دارد. قصد او این بود که عملکرد زبان را روشن کند، به این صورت که هرگز صرفاً تعمق نمی‌شود، بلکه واقعیت را حک می‌کند. من می‌خواهم به تولید متن فایده جامعه شناسی در پرستاری بپردازم

داستان واقع گرایانه

این 12 نامه توسط دانشجویان پرستاری که تازه وارد این بحث ها شده اند و مدرسان پرستاری در مدت 6 هفته نوشته شده اند. از این 12، پنج را می توان به عنوان نوشته شده توسط دانشجویان و سه را می توان به عنوان نوشته شده توسط اساتید شناسایی کرد.

از نظر جنسیت، به نظر می رسد شش نویسنده زن و شش نویسنده مرد باشند. خوانش اولیه ما از نامه ها استدلال هایی را برای جامعه شناسی کمتر در برنامه درسی پرستاری و آموزش یا آموزش مبتنی بر علم و مهارت بیشتر نشان داد.

نتیجه گیری

هدف ما در این مقاله تجدید نظر در گزارش های رقیب جامعه شناسی و آموزش پرستاری است که در ابتدا در صفحات نامه های The Nursing Times در سال 2004 با استفاده از چهار حکایت شناسایی شدند (Lather, 1991). ما به دنبال بررسی مفروضات واقع گرایانه، ساختارهای پنهان و گفتمان های مسلط ذاتی این نامه ها بوده ایم. این یک مدعا است که به صورت تجسمی و زمینه ای واقع شده است.

پرسش هایی در مورد اینکه ارزش و فایده جامعه شناسی برای پرستاری چیست، اضافی نیست و بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

منابع

  1. Cox, C.A., 1979. Who cares? Nursing and sociology: the development of a symbiotic relationship. Journal of Advanced Nursing 4, 237–252.
  2. Cooke, H., 1993. Why teach sociology? Nurse Education Today 13, (3) 210–216.
  3. Sharpe, K., 1994. Sociology and the nursing curriculum: a note of caution. Journal of Advanced Nursing 20, (2) 391–395.
  4. Sharpe, K., 1995. Why indeed should we teach sociology? A response to Hannah Cooke. Nurse Education Today 15, (1) 52–55.
  5. Sharpe, K., 1996. Feedback – sociology and the nursing curriculum: a reply to Sam Porter. Journal of Advanced Nursing 23, (7) 1275–1278.
  6. Balsamo and Martin, 1995a, Balsamo and Martin, 1995b. Developing the sociology of health in nurse education: towards a more critical curriculum. Part 2. Linking methodology and epistemology. Nurse Education Today 15, 427–432.
  7. Porter, S., 1995. Sociology and the nursing curriculum: a defence. Journal of Advanced Nursing 21, (6) 1130–1135.
  8. Porter, S., 1996. Why teach sociology? A contribution to the debate. Nurse Education Today, 16, 170–174.
  9. Porter, S., 1997. Sociology and the nursing curriculum: a further comment. Journal of Advanced Nursing 26, (1) 214–218.
  10. Porter, S., 1998. Social Theory and Nursing Practice. Macmillan, Basingstoke.
  11. Corlett, J., 2000. The perceptions of nurse teacher, student nurses and preceptors of the theory–practice gap in nurse education. Nurse Education Today 20, 499–505.
  12. Allen, D., 2001. Review article: nursing and sociology: an uneasy marriage?. Sociology of Health and Illness 23, (3) 386–396.
  13. Pinikahana, J., 2003. Role of sociology within the nursing enterprise: some reflections on the unfinished debate. Nursing and health Sciences 5, (2) 175–180.
  14. Holland, K., 2004. Sociology and the nursing curriculum; editorial. Nurse Education in Practice 4, 81–82.
  15. Mowforth, G., Harrison, J., Morris, M., 2005. An investigation into adult nursing students’ experience of the relevance and application of behavioural sciences (biology, psychology and sociology) across two different curricula. Nurse Education Today 25, 41–48.

برای مطالعه بیشتر در مورد فایده جامعه شناسی در پرستاری و مطالب مرتبط با جامعه شناسی علوم پزشکی و سلامت، کتب زیر را می توانید از وبسایت جامعه شناسی سلامت خریداری نمایید: