انسان شناسی جامعه شناسی در پرستاری
نام درس: انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری
پیش نیاز یا همزمان: ندارد
تعداد واحد: 1 واحد
نوع واحد: نظری
هدف کلی درس انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری:
در درس انسان شناسی جامعه شناسی در پرستاری دانشجویان با فلسفه ی پرستاری و مراقبت پرستاری از نگاه علوم انسانی آشنا خواهند شد و درک بهتری از جایگاه انسان به عنوان دریافت کننده خدمات سلامت در عرصه ی جامعه می یابند. ایجاد نگاه عمیق تر به موضوعات انسانی و جامعه شناختی و تاثیر آن بر مراقبت از مددجویان از اهداف این درس است.
شرح درس:
این درس به موضوعاتی بر پایه انسان شناسی و جامعه شناسی سلامت ارائه می گردد. تعریف پرستاری از منظر علم انسانی، موضوعات جامعه، هنر، فلسفه، تاریخ، سیاست و مردم شناسی در پرستاری می پردازد. علوم انسانی و جامعه شناسی می تواند به ارتقای دانش، مهارت های ارتباطی، حساسیت فرهنگی، خلاقیت و تفکر انتقادی کمک کند. ادغام علوم انسانی و توانایی پرستاران از دیدگاه کلی نگر به بیمار، افزایش درک از خود، حساسیت به صدای دیگران و روش های جایگزین یادگیری را تسهیل می کند.
رئوس مطالب انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری
نظری (17 ساعت)
انسان شناسی
- تعریف رویکردهای حاکم بر انسان شناسی
- پرستاری به عنوان علم انسانی، پرستاری به عنوان هنر و ویژگی های انسانی – حرفه ای پرستار
- انسان شناسی – جامعه شناسی در ارکان (متاپارادایم ها) پرستاری
- اصول و اجزای مراقبت بیمار محور (Patient-centered)، شخص محور (Person-centered) و کل نگر (Holistic) و مراقبت جامعه نگر (Community-based) در پرستاری، اصول و ارزش های پرستاری جامعه نگر در مقابل پرستاری بیمارستانی
- توزیع نابرابر بیماری ها در اجتماع، نقش فرهنگ، باورهای دینی، قومی و سایر عوامل اجتماعی
- اقتصاد اجتماعی بیماری، بیمه ها و مسائل مالی بیماران
- مراقبت های رسمی و غیررسمی از بیماری و کارکرد مراقبت پرستاری در منزل
جامعه شناسی
- تعریف، قلمرو و تاریخچه
- انواع جوامع (شهری/روستایی)
- گروه ها و نهادهای اجتماعی
- جامعه شناسی، فرهنگ و نهاد سلامت
- فرهنگ و مراقبت فرهنگی: مدل صلاحیت فرهنگی راه های توسعه صلاحیت فرهنگی در پرستاران، تاثیر عوامل اجتماعی فرهنگی بر سلامت، نابرابری های سلامت، استفاده از مترجم در عرصه های مراقبتی
- فرهنگ روابط درون حرفه ای، بین حرفه ای، بین مراقب و خدمت گیرنده
- حساسیت فرهنگی در پرستاری
- تبیین جامعه شناختی رفتارهای انحراف آمیز
- دگرگونی ها و تغییرات اجتماعی
روش تدریس
- سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ
- مطالعه موردی و ایفای نقش(Role Play)
- نقشه مفهومی (Concept Map)
منابع درس (آخرین چاپ)
- Cockerham W.C., Medical Sociology on the Move: New Directions in Theory. Germany: Springer Netherlands, 2013.
- Peter Morrall, Sociology and Nursing: An Introduction, 2nd Edition, Routledge, 2009.
- Winkelman, Michael. Culture and Health: Applying Medical Anthropology. United Kingdom: Wiley, 2009.
منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر
- پیتر مورال، جامعه دیوانه: جامعه شناسی بهداشت روان، ترجمه اعظم محمودی، اکر مهدیان و فاطمه سمنان، انتشارات ترجمک، 1403.
- پیترمورال، مقدمه ای بر جامعه شناسی و بهداشت، ترجمه اعظم محمودی، اکر مهدیان و فاطمه سمنان، انتشارات ترجمک، 1403.
- ریکاردو آیالا، به سوی جامعه شناسی پرستاری، ترجمه اعظم محمودی، اکر مهدیان و فاطمه سمنان، انتشارات ترجمک، 1403.
- زیرهون دودا، درآمدی بر جامعه شناسی پرستاری: مطابق سرفصل های مصوب، ترجمه زهرا احمدی و نغمه خضری پور، انتشارات ترجمک، 1403.
شیوه ارزشیابی دانشجو
دانشجویان با روش های زیر به صورت تکوینی و تراکمی برای درس انسان شناسی / جامعه شناسی در پرستاری ارزیابی خواهند شد:
- حضور فعال و منظم در کلاس
- ارزشیابی بر اساس رویداد نگاری و یاداشت های تحلیلی از محیط های خدمات پرستاری (بیمارستان، مراکز خدمات پرستاری جامعه نگر و یا مراقبت در منزل)